п’ятниця, 7 Серпень, 2020
pluken
Головна / Аналітика / Олігархія інформації
Ілюстрація: uapress.info
Ілюстрація: uapress.info

Олігархія інформації

Share Button

Україну часто називають олігархічною країною. І не безпідставно. Найбагатшим українцям, крім іншого майна, належать провідні ЗМІ. Передусім – телеканали. 77,9% наших співвітчизників дивляться ці канали, пов’язані з політиками. За словами експерта Інституту масової інформації (ІМІ) Олени Голуб, роль телебачення важко переоцінити, однак українці погано розуміють, що саме формує їхні погляди. ІМІ та організація «Репортери без кордонів» у 2016 році провели дослідження «Моніторинг медіавласності в Україні». За його результатами, найбільший вплив політики мають саме через телебачення. На базі цього дослідження Polukr.net з’ясував, хто і якими телеканалами володіє та як через них намагаються впливати.

Розписали на чотирьох

Телевізійний ринок України – дуже концентрований. Основні чотири власники «тримають» 76,25% аудиторії. Чотири медіагрупи впливають на три чверті українців: канали StarLightMedia дивиться 21,68% жителів України, «1+1 медіа» – 20,49%, Inter Media – 21,42%, «Медіа Групи Україна» – 12,66%. Вони належать найбагатшим українцям – Пінчуку, Коломойському, Фірташу й Ахметову.

Ці особи включені у політичне життя України, фінансують партії та політиків. Олігархів у медіа об’єднує те, що ЗМІ вони використовують для посилення політичного впливу, який допомагає їм зберегти позиції у бізнесі.

Хоча лише половина українців знає, кому належать основні національні ЗМІ, аналіз новинних випусків вказує на використання телеканалів у політичних цілях. Є загроза, що суспільство ототожнює потім журналістів із відповідними політичними і бізнес-групами.

Опозиційна Ахметовська «Україна»

За рейтингом журналу «Фокус» (видання належить компанії Vertex United, якою володіють одеські бізнесмени Борис Кауфман і Олександр Грановський) за 2017 рік, найбагатшим українцем є Рінат Ахметов. Його статки видання оцінило в 2,2 млрд дол. Рінат Леонідович залишається найбагатшим чи входить у трійку найбагатших від початку 2000-х років, коли почали складати такі рейтинги щодо українців.

Ринат Ахметов. Фото: shakhtar.com
Ринат Ахметов. Фото: shakhtar.com

Ахметов – власник корпорації «Сістем кепітал менеджмент» (СКМ). Серед його бізнес-інтересів енергетика, металургія, фінанси та нерухомість. Він був одним із основних спонсорів «Партії регіонів», до якої належав колишній президент-втікач Віктор Янукович. У ЗМІ його тривалий час називали «королем Донбасу» через вплив та кількість майна в цьому регіоні України. За опитуваннями, він і зараз має велику підтримку на неокупованій та окупованій частинах Донбасу. Тепер Ахметов фінансує спадкоємців «Партії регіонів» – «Опозиційний блок», який критикує чинну владу та виступає за порозуміння з Москвою.

У ЗМІ нерідко звучать звинувачення щодо співпраці Ахметова з проросійськими терористами на Донбасі, проте українські правоохоронці досі до нього претензій не мають. Сам олігарх публічно виступає за територіальну цілісність України і заявляє про безпідставність таких звинувачень.

У власності Ахметова «Медіа Група Україна», в яку входять канал «Україна» і популярна газета «Сегодня», а також кілька регіональних медіа в Донецькій та Запорізькій областях. ТРК «Україна» – один із найрейтинговіших телеканалів з найвищою часткою аудиторії в країні – 11,03%. Він досить критичний до чинної влади.

У 2014 році Ахметов створив гуманітарний фонд свого імені, який постачає допомогу в «сіру зону» і на окуповані частини Донбасу. Канали Ахметова рекламують його благодійну допомогу і «дружніх» політиків.

«1+1» = Коломойський

Друге місце в рейтингу «Фокуса» займає олігарх з Дніпра Ігор Коломойський. Його статки оцінюють в 1,2 млрд дол.

Він – власник фінансово-промислової групи «Приват», основними інтересами якої є нафтова галузь, металургія, гірничо-видобувна та хімічна промисловість. У 2014 році він прийшов у публічну політику – став головою Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Після суперечки з президентом Порошенком і відставки продовжує бути в політиці через партії «Укроп» та «Відродження».

Ігор Коломойський. Фото: svit24.net
Ігор Коломойський. Фото: svit24.net

У власності Коломойського медіагрупа «1+1 медіа». Це холдинг, який об’єднує кілька інформаційних і розважальних каналів («1+1», «2+2», ТЕТ, «ПлюсПлюс», «Бігуді», «Уніан-ТВ», «1+1 International»), власне інформагентство «УНІАН» та сайт tsn.ua. Головний канал «1+1» – один із найбільш рейтингових в Україні. Частка його аудиторії – 10,63%.

Коломойський може підтримувати одночасно кілька політичних проектів у владі й опозиції, а також мати своїх «агентів» навіть у тих партіях, які публічно протистоять йому. Канали Коломойського підтримують союзників і «топлять» опонентів. Іноді в обох ролях ті ж персони, наприклад, президент Петро Порошенко і екс-президент Грузії Міхеїл Саакашвілі. Зміна політичного курсу власника різко позначається на тональності каналу щодо цих осіб. «1+1» також активно працює над інтернет-проектами, tsn.ua – один із найпопулярніших сайтів. Команда Коломойського має підтримку серед молоді, яка отримує інформацію переважно з інтернету.

StarLight Пінчука

Четверте місце зі статками в 1,1 млрд дол., за рейтингом того ж «Фокуса», займає Віктор Пінчук – зять екс-президента України Леоніда Кучми.

Пінчук контролює кількадесят підприємств у сфері металургії та трубної промисловості. Також йому належить інвестиційно-фінансова група EastOne Group із найбільшою медіагрупою України – StarLightMedia. До неї належать шість телеканалів: СТБ, ICTV, «Новий канал», М1, М2, QTV. Також Пінчук володіє «Радіо Рокс», «Хіт ФМ», «Русским радио» та газетою «Факты и комментарии».

Віктор Пінчук. Фото: pinchukfund.org
Віктор Пінчук. Фото: pinchukfund.org

Як меценат він фінансує різні проекти, зокрема центр сучасного мистецтва PinchukArtCentre у Києві. Колекціонує дорогий живопис. Один із найдорожчих митців сучасності Демієн Герст назвав його «найбільшим з трьох колекціонерів, з якими працює».

Пінчук ситуативно підтримує найвигіднішого політика чи партію. Особливість медіа-імперії Пінчука – акцент на розважальний контент. Родзинкою є радіо з найбільшою аудиторією «Хіт-ФМ» і «Русское Радио».

Наприкінці 2016 року американська The Wall Street Journal (WSJ) опублікувала статтю Пінчука «Україна має піти на болючі компроміси для миру з Росією», яка спричинила скандал. Там була пропозиція відокремити питання Криму від війни в Україні та відмовитися від перспектив вступу в ЄС і НАТО. Згодом Пінчук заявив, що видання скоротило оригінал і змінило сенс статті. В оригіналі, за його словами, йшлося, що Україна має бути членом ЄС, санкції проти Росії слід продовжити, жодних компромісів з РФ в України бути не може, а Крим – частина України і Кремль має його повернути. Це прямо суперечить надрукованій статті.

«Інтер»-хлопці «у вигнанні»

Ще один олігарх Дмитро Фірташ – дев’ятий у рейтингу «Фокуса» із 0,6 млрд дол.

У 2004 році він стояв у витоків компанії «РосУкрЕнерго», яка займалася транзитом російського газу в Україну. На цьому заробив статки. У 2007 році створив групу компаній Group DF, яка об’єднує українські компанії газової та хімічної промисловості, бізнес у сфері нерухомості, в аграрній та банківській сферах.

Дмитро Фірташ. Фото: POLUKR.NET /Андрій Поліковський
Дмитро Фірташ. Фото: POLUKR.NET /Андрій Поліковський

Фірташ – власник медіа-групи Inter Media Group, до якої належить канал «Інтер» та популярний сайт «Подробности». Канал має частку аудиторії 10,62%. Він часто опозиційний до влади. Також його не рідко критикують за проросійську позицію, трансляцію російських фільмів і співаків, через що під офісами каналу в Києві відбулося кілька протестів та підпалів будівель.

Фірташ, як і Пінчук, має фонд свого імені, який займається доброчинністю.

Д. Фірташ із 2014 року, за запитом ФБР, перебуває під домашнім арештом у Відні та чекає на рішення щодо екстрадиції у США. Проти нього відкриті кримінальні справи в США та Іспанії за звинуваченнями у корупції, відмиванні грошей, участі в злочинних організаціях. Bloomberg назвав це «життям у золотій клітці». Фірташа захищає екс-міністр юстиції Австрії Дітер Бемдорфер.

Ще одним співвласником «Інтеру» є Валерій Хорошковський. Йому в рейтингу найбагатших українців належить 20 позиція, а статки оцінюють в 0,35 млрд дол. Хорошковський був віце-прем’єром в 2012 році та очолював СБУ в 2010–2012 роках – за правління Януковича. У 2013 році виїхав з України. Ймовірно, живе в Монако. Час від часу деякі ЗМІ пишуть, що влада у Києві хоче відібрати «Інтер», проте українські можновладці це заперечують.

Президентський «5 канал»

Президенту Петрові Порошенку належить 10 позиція в рейтингу найбагатших українців від «Фокуса». Його статки оцінюють у 0,589 млрд дол.

Петро Порошенко
Петро Порошенко. Фото: POLUKR.NET, автор Андрій Поліковський

Порошенко від 2014 року є п’ятим президентом України. Він володіє кондитерською компанією «Рошен» і машинобудівною компанією «Укрпромінвест».

Порошенку належить інформаційний «5 канал». Частка його аудиторії мала – 0,6%. Канал, звісно, позитивно висвітлює діяльність президента.

Державний «Перший»

og_logo

На початку 2017 року «UA: Перший» перейшов від підпорядкування уряду і став першим суспільним каналом. За роки після Майдану, внаслідок трансформації державних медіа в суспільні, на каналі з’явилися критичні матеріали щодо різних політиків, без вибору сторони. Суспільне, за задумом, має захищати інтереси суспільства, фінансуватися ним і бути підзвітним йому. Суспільство керує каналом через Наглядову раду, що складається з дев’яти членів від громадськості, обраних на відкритому конкурсі, та восьми від парламентських фракцій і груп. Наглядова рада визначає напрями діяльності та редакційну політику. Канал фінансується з державного бюджету, реклами, продажу теле- й радіопродуктів та плати за авторські права. Його рейтинг досі невеликий – 0,74%. Дається взнаки інерційне ставлення суспільства до каналу як провладного державного.

Медіа львівського мера

Андрій Садовий. Фото POLUKR.net, автор - Андрій Поліковський
Андрій Садовий. Фото POLUKR.net, автор – Андрій Поліковський

Сім’ї мера Львова Андрія Садового належить ТРК «Люкс», в який входить «24 канал», а також радіо Lux FM, «Радіо 24» та сайт Zaxid.net.

Садовий – український політик, громадський діяч і бізнесмен. Лідер партії «Самопоміч». Власником ТРК «Люкс» є його дружина Катерина Кіт-Садова. Рейтинг «24 каналу» невеликий – 0,39%.

«Еспрессо» від Княжицької

Микола та Лариса Княжицькі. Фото: temudgin.livejournal.com
Микола та Лариса Княжицькі. Фото: temudgin.livejournal.com

Дружині депутата «Народного фронту» Миколи Княжицького Ларисі належать 99% акцій каналу «Еспрессо ТВ». Це інформаційний канал, який почав мовлення під час Майдану в 2013 році. Його рейтинг, як і в «24 каналу», незначний – 0,3%.

Ще один новинний канал, що виник під час Майдану – «Громадське телебачення». Він належить команді журналістів каналу і позиціонує себе як незалежний, що фінансується напряму глядачами через краудфандинг.

«Опозиційний» новинний NewsОne

Євген Мураєв. Фото: mignews.com.ua
Євген Мураєв. Фото: mignews.com.ua

Інформаційний канал NewsОne належить депутату від «Опозиційного блоку» Євгену Мураєву. Рейтинг каналу – 0,7%.

Від початку російсько-української війни Мураєв зайняв проросійську позицію. Він активно виступав за збереження пам’ятників та інших символів тоталітарного комуністичного режиму як «історичної та культурної пам’яті». Є прихильником зміни державного устрою України з унітарного на федеративний.

Теледоля олігарха

Найбільшим власником телеканалів України є сім’я Пінчуків. Сумарна аудиторія їхніх каналів – 21,68%. Сумарна аудиторія каналів Коломойського – 20,49%. Канал «Україна» Ахметова має частку аудиторії 11,03%. У «Інтера» аудиторія 10,62%. Також до холдингу Фірташа входять канали НТН (4,53%), Мега (1,11%), К1 (1,6%), К2 (0,46%), Zoom (0,35%), Enter-film (1,27) і Піксель (1,48%). Загалом у холдингу Фірташа – 21,42%.

Підготував Ігор Тимоць

Джерела:
Інсайдер«Монітор власників ЗМІ», Укрінформ, ІМІ

Share Button

Також перегляньте

PU logo przezroczyste 1080x1080

ПРОЄКТ УЧЕНЬ

ПРОЄКТ «УЧЕНЬ» повстав з ціллю створення всіх необхідних можливостей для учнів та студентів з України, …

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.